sannalinneas!

Kategori: Questions & Answers

Questions & Answers - Cardio

Karin 

28 mars 2015 10:29

Kan du inte förklara lite mer vad ett cardio pass innebär? Alltså hur det går till, vilka övningar du kör osv? :) Kram

 

Fick denna fråga häromdagen och tänkte svara på den nu! Cardio innebär all form av träning som belastar hjärtat eller lungorna och betyder konditionsträning på svenska. Det finns tre olika "stadier" - lågintensivt, medelintensivt och högintensivt. Lågintensivträning kan vara till exempel en aktiv promenad eller lättare jogging. Medelintensivträning kan vara löpning eller intervaller. Högintensivträning kan vara till exempel intervaller. Det beror helt på vilken "nivå" man utför träningen.

 

Mina cardiopass går ut på olika sätt och det beror helt på vilken tid jag tränar, till exempel om jag kör morgoncardio eller cardio när jag ätit. På morgonen försöker jag att inte köra så hård cardio, att springa 1 mil utan mat i magen är ingen bra idé. Några kilometer tycker jag fungerar bra och det klarar jag utan några som helst problem. Morgoncardio försöker jag utföra på ca 30 minuter om det gäller löpning eller intervaller, annars så kan powerwalks ligga på över en timme. Häromdagen använde jag mig av den hederliga crosstrainern som är väldigt effektiv! Jag körde intervaller fast inte så tuffa, då för att jag inte ätit något innan. Varför jag kör på fastande mage är för att jag mår bra av det fysiskt + att frukosten är så mycket godare efter träning än innan ;) Fettförbränningen får också en extra kick om man kör på fastande mage, vilket jag själv anser vara effektivt. Väljer jag istället att köra cardio på till exempel förmiddagen eller eftermiddagen, kör jag istället lite hårdare pass som till exempel distanslöpning eller tuffa intervaller. Intervallerna brukar jag oftast utföra på löpbandet istället för att vara utomhus, eftersom att det är lättare att sacka efter om man springer ute. Backintervaller är dock något jag rekommenderar, väldigt jobbig och effektiv konditionsträning. Kör jag hårdare intervallträning lägger jag fokus på att köra hårdare men inte lika länge, kör jag löpning vill jag hellre ligga på över iallafall 45 minuter. Eftersom att jag även tränar fotboll 2 gånger i veckan + 1 match får jag även in en högintensiv träning här då man ofta går på max ofta för att sen gå ner i intensitet. Nu när vi går mot varmare tider ser jag fram emot att starta mina dagar med morgonlöp utomhus, äntligen!

 

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att fråga igen! Kram <3

Upp